Artykuły

Piramida żywieniowa to wskazówka, jak zdrowo odżywiać się, co wybierać często, co jeść raz na jakiś czas, a czego unikać, aby zachować zdrowie i dobre samopoczucie.

Pamiętaj! Piramida żywieniowa to ogólne wytyczne, trzeba je indywidualizować.

Pierwsza zasada zdrowych nawyków żywieniowych to urozmaicone menu, powinny się w nim więc znaleźć produkty z różnych grup piramidy. Tym więcej powinno ich być w Twojej diecie im są niżej w Piramidzie. PAMIĘTAJ - sama dieta nie wystarczy. Ważna jest też odpowiednia ilość płynów oraz aktywność fizyczna.

1. JEDZENIE NIEREGULARNE, ZA DUŻE PORCJE.

  • Opuszczanie śniadań – powoduje duży głód w drugiej części dnia. To najczęściej prowadzi do podjadania (głównie słodyczy) i jedzenia zbyt dużych porcji. Śniadania bogate w białko i błonnik regulują apetyt na cały dzień. Badania wskazują, że osoby, które jedzą śniadania codziennie mają większą szansę na utrzymanie prawidłowej masy ciała.
  • Posiłki o nieregularnych porach – zaburzają metabolizm i prowadzą do podjadania, najczęściej są to niezdrowe przekąski.
  • Zbyt obfite kolacje – są przyczyną odkładania się tkanki tłuszczowej.

CIEKAWOSTKI o produktach, które warto włączyć do codziennego menu:

p-owsiane p-otreby p-czosnek p-oliwa

1. JEDZ REGULARNIE – najlepiej 5 niewielkich posiłków dziennie (I śniadanie, II śniadanie, obiad, podwieczorek i kolacja), o stałych porach. Wówczas Twój organizm przyzwyczaja się do regularnego dostarczania potrzebnego mu pożywienia. Nie potrzebuje jeść „na zapas”, dzięki czemu zachowasz umiar w jedzeniu. Regularne jedzenie zaowocuje dobrym wykorzystaniem energii i zapobiegnie gromadzeniu się zapasów w postaci tkanki tłuszczowej.

Znane jest powiedzenie, że jesteśmy tym, co jemy. Nasz sposób odżywiania wpływa i na nasze zdrowie i na naszą urodę. Nie będzie przesadą, jeśli dodamy, że także na to, jacy jesteśmy, na nasz nastrój, na nasze nastawienie do życia. Warto więc poświęcić temu tematowi trochę czasu i przyjrzeć się temu, co, jak i ile jemy.

Pracując z pacjentami z nadmiernymi kilogramami często spotykam się z oczekiwaniem szybkiego efektu. Nikt nie chce czekać. Tempo racjonalnego pozbywania się zbędnych kilogramów od 0,5 do 1 kg tygodniowo jest zbyt wolne i przez wielu nie do zaakceptowania.

Święta i okres około noworoczny to czas, kiedy często spotykamy się z bliskimi przy suto zastawionym stole. Niestety, wcale nie rzadko zdarza się, że w tym czasie tyjemy… a potem trudno nam pozbyć się tego nadmiaru, bo nie wiemy, jak to zrobić. Dziś kilka wskazówek, od czego zacząć:

Duże noworoczne postanowienie “W tym roku schudnę” trzeba rozłożyć na „czynniki pierwsze”. Sprawdź, jakimi decyzjami możesz to osiągnąć. A jak już będziesz wiedzieć, co jest do poprawy to zacznij wprowadzać zmiany "krok po kroku". 

Zdrowy styl życia, w tym odpowiednie odżywianie nie tylko może uchronić przed chorobą nowotworową, ale również odgrywa ważna rolę w procesie leczenia. Z badań wynika, że nieprawidłowe odżywianie jest przyczyną ok. 35% nowotworów. Głównym winowajcą jest przede wszystkim wysokoprzetworzona żywność i siedzący tryb życia.

Wiosna do dobry czas, żeby się obudzić… do zadbania o swoje zdrowie i swój wygląd. Warto to zrobić właśnie teraz, z kilku powodów.