Święta i okres około noworoczny to czas, kiedy często spotykamy się z bliskimi przy suto zastawionym stole. Niestety, wcale nie rzadko zdarza się, że w tym czasie tyjemy… a potem trudno nam pozbyć się tego nadmiaru, bo nie wiemy, jak to zrobić. Dziś kilka wskazówek, od czego zacząć:

  1. Wybierz się na zdrowe zakupy
  2. W Twoim menu, a więc także na liście zakupów, powinny znaleźć się następujące produkty:
      • Duża ilość świeżych i kiszonych warzyw na surówki – wybieraj przede wszystkim warzywa sezonowe (marchew, seler, kapusta, również kiszona, ogórki kiszone),
      • Warzywa mrożone
      • Chudy nabiał, bez dodatku cukru: jogurt naturalny, twaróg / serki
      • Chude mięso i ryby
      • Produkty zbożowe pełnoziarniste: grube kasze tj. gryczana, pęczak, chleb razowy, brązowy ryż, płatki owsiane
  3. Zaplanuj swoje menu. Pamiętaj, że jedząc 4-5 posiłków dziennie, równo rozłożonych w ciągu dnia, poprawiasz swój metabolizm
  4. Zacznij od pożywnego, ale lekkostrawnego śniadania. Tu możesz zjeść pełnoziarniste produkty zbożowe. Śniadanie zjedz nie później niż 1-1,5 godziny po przebudzeniu
  5. Do obiadu włącznie możesz jeść niewielkie ilości pełnoziarnistych produktów zbożowych. Po obiedzie, który nie powinien być później niż ok. godz. 14.00, zrezygnuj ze zbóż
  6. Pij dużo wody. Zimną lepiej jeżeli to będzie woda ciepła, np. z dodatkiem cytryny
  7. Zupełnie wyklucz ze swego menu:
      • Oczyszczone produkty zbożowe czyli takie z białej mąki: jasny chleb, naleśniki, kluski, jasne makarony, pierogi, a także biały ryż, drobne kasze tj. manna, kuskus
      • Produkty zawierające cukier: nie chodzi tylko o słodycze, ale także słodzone jogurty, serki, dżemy, desery
      • Tłuste mięsa i wędliny
      • Ciężkostrawne dania: smażone w głębokim tłuszczu, w panierce, zawiesiste sosy, z dodatkiem śmietany
      • Słodzone napoje, w tym także soki
      • Ogólnie produkty wysokoprzetworzone, czyli takie z dużą ilością dodatków do żywności. Na pewno warto czytać etykiety
  8. Ogranicz:
      • Ilość masła i oleju, po prostu zacznij używać połowę tego co zawsze
      • ilość owoców, pestek i orzechów, są zdrowe, ale mają dużo cukru prostego lub tłuszczu

No i pamiętaj, że więcej spalasz ruszając się. Wybierz ruch, który lubisz. Powinna to być jednak aktywność regularna i jednorazowo trwająca co najmniej pół godziny. Możesz ćwiczyć na zajęciach fitness lub w domu, korzystny jest też rowerek stacjonarny, bieżnia, basen… lub po prostu szybki marsz. Jeżeli nie masz pomysłu, ani czasu choć pieszo wszędzie, gdzie to tylko możliwe. Możesz np. część trasy, którą zwykle przemierzasz środkami lokomocji, po prostu przemaszerować.
 
A więc do dzieła! Im szybciej rozpoczniesz pracę tym szybciej zrzucisz balast. A jeżeli nie czujesz się gotowa do kompleksowego podejścia zacznij zmiany od małych kroczków… dziś zrób pierwszy. Bądź konsekwentna, utrwalaj dobry nawy, potem dołącz kolejny. Pamiętaj, że warto dbać o siebie zdrowo odżywiając się. PowodzeniaJ