Przepisy

 

Zupa ogórkowa z wędzonym łososiem

Składniki na 4-6 porcji:  1-2 marchewki, 1 pietruszka, kawałek korzenia selera, kawałek białej części pora, 2-3 ząbki czosnku, 2 łodygi selera naciowego, 8-10 ogórków kiszonych, 50 g wędzonego łososia, 2 łyżki oliwy, przyprawy: listek laurowy, ziele angielskie, sól, pieprz, 2-3 łyżki posiekanego koperku, jogurt naturalny do dekoracji. 

Przygotowanie:  przygotować warzywa: pora pokroić w talarki, obrać i zetrzeć na grubych oczkach marchewkę, pietruszkę i korzeń selera obrać i przekroić na pół, łodygi selera naciowego obrać i pokroić na małe cienkie kawałki, czosnek posiekać. W garnku rozgrzać oliwę, włożyć pora, chwilę poddusić, dodać marchewkę, selera naciowego i czosnek.  Poddusić kilka minut. Dodać ok. 1-1,5 l wody, wrzucić pozostałe warzywa korzeniowe, ziele i listek. Gotować ok. 15-20 minut. Dodać starte na tarce ogórki i gotować kolejne 10 minut. Na koniec  do zupy dodać pokrojonego w paski łososia (ok. ¾ całości, resztę zostaw do dekoracji) i gotować na wolnym ogniu ok. 5 minut. Wyjąć listek i ziele. Doprawić do smaku solą i pieprzem. Rozlać zupę do miseczek, udekorować pozostałym łososiem, „kleksem” jogurtu naturalnego i sporą porcją posiekanego koperku.

 

Białe mięso w marynacie jogurtowo-pomarańczowej

Składniki dla 4 osób:  0,5 kg piersi kurczaka lub fileta z indyka, sól, pieprz. Marynata: 150 ml jogurtu naturalnego, najlepiej greckiego lekkiego, ½ szklanki soku pomarańczowego, 1 łyżka soku z cytryny lub limonki,  1-2 ząbki czosnku (przecisnąć przez praskę), mała papryczka chilli (posiekać, zamiennie może być ostra papryka w proszku), 1 łyżeczka tymianku.

Przygotowanie: mięso umyć, osuszyć, pokroić na plastry, natrzeć solą i pieprzem. Odstawić.  Wymieszać składniki marynaty. Włożyć kawałki mięsa do marynaty i odstawić do lodówki na kilka godzin, najlepiej na całą noc. Po tym czasie plastry mięsa wyjąc z marynaty i grillować, co jakiś czas smarując marynatą. 

Podawać z sałatą. Można podać z kaszą gryczaną, pęczakiem lub kaszą jaglaną.

 

Sos ziołowy do jajek, mięsa i ryb

Składniki: 2 garście świeżyć liści ziół np. bazylii, natki, koperku, ok. 150-200 ml jogurtu naturalnego, 1 łyżeczka musztardy, 1 łyżka oliwy z oliwek, sól i pieprz do smaku. Przygotowanie: wszystkie składniki sosu zblendować. Podawać do jajek, wędliny i ryb.

 

Sałatka z brokułem, jajkiem i kiełkami słonecznika

Składniki: opakowanie mieszanki sałat, mały brokuł, opakowanie kiełków słonecznika, 4 jajka, 2 łyżki płatków migdałowych. Sos jogurtowo-majonezowy z koperkiem: opakowanie jogurtu naturalnego, 1 łyżka majonezu, 2-3 łyżki posiekanego koperku, sól, pieprz do smaku.

Przygotowanie: jaja ugotować na twardo, brokuł podzielić na różyczki i ugotować al dente. Przygotować sos mieszając wszystkie składniki. Płatki migdałowe uprażyć na suchej patelni. Na liście sałaty ułożyć różyczki brokuła i ćwiartki jajek. Posypać kiełkami i płatkami migdałowymi. Całość polać sosem.

 

Mazurek nietradycyjny

Składniki na spód (blaszka dł. 30cm i szer. 21 cm): Mąka jaglana (lub kasza jaglana – zmielić w młynku)  100 g, mąka orkiszowa pełnoziarnista 150 g, pestki słonecznika (zmielone w młynku)- 150 g, masło 80 g, dojrzały mały banan ok. 100 g, daktyle ok. 100 g, 1 jajko.

Składniki na krem: suszone daktyle – duża garść (zalać wrzątkiem na ok. pół godziny), ugotowana kasza jaglana 2-3 łyżki, wiórki kokosowe pół szklanki (zalać wrzątkiem na ok. pół godziny) , gorzkie kakao 2 łyżki, pół dojrzałego banana, 2-3  łyżki orzechów laskowych (zmielić w młynku do kawy)

Przygotowanie spodu: wymieszać suche składniki, dodać pokrojone w cienkie plasterki masło i jajko, a także banana zmiksowanego razem z dobrze odsączonymi daktylami. Zagnieść ciasto, owinąć folią i włożyć do lodówki na co najmniej pół godziny.

Przygotowanie kremu: dobrze odsączyć daktyle i wiórki, zmiksować razem, dodać pozostałe składniki i dobrze zmiksować na gładką masę.

Foremkę najlepiej wyłożyć papierem do pieczenia. Ciasto rozwałkować i wyłożyć foremkę i upiec w temp. 180 C przez ok. 30 minut. Wystudzić. Wyłożyć i równo rozprowadzić krem. Udekorować płatkami migdałowymi i cząstkami pomarańczy lub dowolnymi bakaliami. 

 

Smacznego:)

 

 

 

Świąteczny bigos wegetariański

Składniki: Po ok. 1 kg białej i kiszonej kapusty, 1 jabłko, garść suszonych grzybów, 5-6 suszonych śliwek, kilka suszonych pomidorów, 1 duża cebula, 3-4 ząbki czosnku, 3 łyżki koncentratu pomidorowego, 1/2 l wywaru warzywnego (lub wody), oliwa ok. 2-3 łyżki.
Przyprawy: liść laurowy, ziele angielskie, pół łyżeczki suszonych owoców jałowca, 3-4 goździki, 1 łyżeczka tymianku, słodka papryka, sól, pieprz.

Przygotowanie: Suszone grzyby namoczyć na  kilka godzin. W dużym garnku na oliwie  zeszklić pokrojoną w kostkę cebulę, pod koniec dodać przeciśnięty czosnek. Do garnka włożyć poszatkowaną białą kapustę i kapustę kiszoną, która można wycisnąć zostawiając sok, aby w miarę potrzeby „dokwasić”. Zetrzeć jabłko i dodać do kapusty. Wlać bulion lub wodę, zagotować i dusić na wolnym ogniu, od czasu do czasu mieszając. Odcedzić grzyby (wodę z grzybków zostawić i ewentualnie dodać do kapusty, gdyby bulion się wygotować). Pokroić śliwki i suszone pomidory w paski, dodać razem z grzybkami do garnka. Wrzucić przyprawy: listek, ziele, jałowiec, goździki, tymianek, paprykę i niewielką ilość pieprzu. Gotować przez minimum 1,5 godziny, aż składniki będą miękkie. Na koniec dodać koncentrat i doprawić solą do smaku. Jeżeli jest mało kwaśny można dodać sok z kapusty.

Pasztet z ciecierzycy z dodatkiem prażonego słonecznika i kaszy jaglanej

Składniki: 250 g ugotowanej ciecierzycy, 1 szklanka słonecznika, 1 szklanka ugotowanej kaszy jaglanej, por (biała część), 2-3 ząbki czosnku, 2 marchewki, 2 jaja, 2 łyżki oliwy, 3 łyżki koncentratu pomidorowego. Przyprawy: 1 łyżeczka curry, pół łyżeczki kuminu (kmin rzymski),  1 łyżeczka słodkiej papryki, sól, pieprz.

Przygotowanie: pora pokroić w plasterki, marchew zetrzeć na tarce o małych oczkach, czosnek przecisnąć przez praskę. Na oliwie zeszklić pora, dodać marchewkę, czosnek i przyprawy. Dodać koncentrat pomidorowy i w miarę potrzeby podlać wodą (kilka łyżek). Chwilę dusić, od czasu do czasu mieszając.  Słonecznika uprażyć na suchej patelni. Zmielić w młynku do kawy. Do miski wrzucić ciecierzycę, ugotowaną kaszę jaglaną, słonecznik, uduszone warzywa. Wszystko zmiksować na jednolitą masę. Na koniec dodać jajka, wymieszać. Ewentualnie doprawić do smaku. Masę przełożyć do keksówki (wysmarowanej lub wyłożonej papierem). Piec 1 godzinę w temperaturze  200 C. Zostawić w blaszce do wystygnięcia, a następnie wyjąć.

Śledzie z rodzynkami

Składniki: 0,5 kg śledzi matiasów z zalewy, słoiczek 100 g koncentratu pomidorowego, 2 duże cebule, 2-3 łyżki oliwy, pół szklanki rodzynek, miód. Przyprawy: listek laurowy, kilka ziarenek ziela angielskiego, sok  z  cytryny, pieprz.  

Przygotowanie: Śledzie umyć i namoczyć w zimnej wodzie (lub w mleku) na 3 - 4 godziny. Cebulę pokroić w piórka. W rondlu rozgrzać oliwę i zeszklić cebulę. Dodać listek, ziele rodzynki i koncentrat pomidorowy. Poddusić razem. Na koniec doprawić pieprzem i dodać miód (wg gustu 1-2 łyżki). Wymoczone śledzie pokroić w paski i wymieszać z ostudzonym sosem. Wstawić do lodówki na kilka godzin.

Pyszne i zdrowe rafaello

Składniki na spód: 1,5 szklanki orzechów laskowych lub arachidowych, pół szklanki daktyli.
Składniki na krem: 2 szklanki świeżo ugotowanej (jeszcze ciepłej) kaszy jaglanej, 3 szklanki wiórków kokosowych + wiórki do obsypania, 2 łyżki masła, 5-6 łyżek płynnego miodu.

Przygotowanie: Orzechy zmielić w młynku do kawy lub w blenderze do rozdrobnienia orzechów. Daktyle zalać wrzątkiem na co najmniej pół godziny. Odlać i zblendować. Połączyć z orzechami. Tortownicę o średnicy ok. 21-22 cm wyłożyć papierem do pieczenie. Położyć na spód masę, dobrze ugnieść ręką. Wstawić do lodówki. 1 szklankę wiórków zalać wrzątkiem i odstawić na kilka godzin. Po tym czasie zblendować wiórki na „mleczko”. Do miski wyłożyć jeszcze ciepłą kaszę, dodać masło, miód i „mleczko”. Dobrze wymieszać. Dodać pozostałe dwie szklanki wiórków. Znów dobrze wymieszać. Masa powinna być gęsta. Wyłożyć do tortownicy. Wstawić do lodówki na co najmniej kilka godzin. Przed podaniem wyjąć z tortownicy, obsypać wierzch i boki wiórkami.

Kutia

Składniki: 1 szklanka kaszy pęczak (zamiennie może być szklanka orkiszu lub brązowego ryżu), 1 szklanka maku, kilka daktyli, 2-3 suszone śliwki, 2-3 suszone (brązowe) morele, 1 łyżka rodzynek, 1-2 figi, 2-3 łyżki miodu, pół szklanki orzechów włoskich, pół szklanki posiekanych migdałów (lub płatków migdałowych).

Przygotowanie: Kaszę ugotować w 2 szklankach wody (orkisz namoczyć na noc, odlać i ugotować w świeżej wodzie, ryż ugotować w 2-2,5 szklankach wody). Mak namoczyć przez
kilka godzin, odlać, zalać świeżą wodą i zagotować. Odcedzić, połowę odłożyć, a drugą połowę zmielić. Owoce suszone namoczyć w wodzie, odcedzić i pokroić. Orzechy posiekać, uprażyć na suchej patelni, podobnie migdały. Do miski włożyć kaszę (orkisz, ryż), mak, owoce, orzechy i migdały, miód i wszystko razem wymieszać. Warto przygotować wcześniej, aby kutia się „przegryzła”.     

Radosnych Świąt Bożego Narodzenia życzy poradnia dietetyczna na warszawskim Mokotowie-Remedio